Amerikanska Fenomen

Något har slagit mig
   

    Och det hårt.. Jag har sett en del USAnska filmer på sistone och ett litet fenomen har träffat en punkt i min lilla hjärna. Det som först fick mig att reagera är det jag lade märke till först. Jo, innan själva filmen börjar brukar produktionsbolagen presentera sina logotyper. Inget konstigt i det. Men på sistone har logotyperna ändrats lite. Numera är logotypen lite mer trendinriktad. De Stora bolagens logos har fått en liten bisats i stil med Warner Independent eller Fox Searchlight!

    Jag stör mig på detta eftersom jag finner en enorm och oemotsägligt stor paradox i det hela. En Independent film ska i mitt tycke vara fristående från DE STORA BOLAGEN; Fox, Warner, Columbia, Universal och Paramount till exempel. Det tragiska med dessa bolag är att de helt eller delvis tillhör ViaCom koncernen. Vilken i sin tur nästan styr allt TV-utbud i USA. Jag vet att det är fruktansvärt att producera film. Inte av erfarenhet men i alla fall. Men en independent film kan inte luta sig mot de stora bolagen. En annan sak som stör mig med dessa semi-independent filmer är att en del inte är independent alls Etablerade namn som Sean Penn eller Paul Thomas Anderson kan inte göra Hollywood independent filmer och kalla dem för independent. Särskilt eftersom de mångt och mycket följer Hollywoodistiska konventioner inom berättande, klippning och storyline. Det blir inte riktigt independent film. Tyvärr! Det är lika idiotiskt som USAnsk oljeimperialism!

    För mig blir det som vegetarisk chili con carne!

Kommentarer
Postat av: Tobias

Håller med dig tills tor del, men för mig behöver inte independet innebära 'utan budget'. Och finanserar de stora bolagen mindre filmproduktioner är jag den sista som tänker klaga, men visst blir det lite komiskt.

Och är inte de etablerande personerna inom filmindustrin de enda som har råd att göra 'riktig' independent?

2008-03-24 @ 19:50:14
URL: http://tobikei.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0